شرح وظایف معاونین آموزش بالینی در پنج حیطه زیر معرفی میشود:
- بخش اول : توسعه آموزش علوم پزشکی
- بخش
دوم: امور مرتبط با اعضای هیأت علمی
- بخش سوم: امور مرتبط با فراگیران
- بخش
چهارم: ارتباطات
- بخش
پنجم: تجهیزات آموزشی
- بخش اول: توسعه آموزش علوم پزشکی
1- برنامه ریزی برای ارتقای کیفیت آموزش پزشکی بیمارستان
در چارچوب سیاست ها و برنامه های دانشگاه، دانشکده های تابعه دانشگاه و بیمارستان
مربوطه
2- ارتقای توانمندی های اعضای هیأت علمی بیمارستان
در زمینه برنامه ریزی آموزشی، ارزشیابی (اعم از فراگیران، برنامه و اعضای هیأت علمی)،
روش های تدریس و یادگیری، پژوهش در آموزش و مدیریت تغییر در حیطه آموزش بالینی.
3- هدایت کمیته های آموزشی، بخش ها و گروه های بیمارستانی
در زمینه بازنگری برنامه های آموزشی، اصلاح روند ارزشیابی آموزشی، به کارگیری روش های
جدید آموزشی و یادگیری و هدایت طرح های پژوهش در آموزش در حیطه آموزش بالینی با
هماهنگی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه.
4- پایش
مستمر عوامل مؤثر بر کیفیت آموزشی و ارائه بازخورد لازم به مراجع ذیربط.
5-
انجام طرح های پژوهش در آموزش به صورت مشترک با بخش ها/گروه های آموزشی بیمارستان
در حیطه آموزش بالینی با هماهنگی مرکز
مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه.
6- هدایت
و نظارت بر فعالیت های مرکز توسعه آموزش بیمارستان
7- ارایه پیشنهاد و مشاوره به دانشکده مربوطه و نیز مرکز مطالعات و
توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه در خصوص اتخاذ راهکارهای مؤثر در ارتقای کیفیت
آموزش پزشکی
8-
برنامه ریزی و نظارت بر ارائه امور رفاهی آموزش گیرندگان در بیمارستانها.
9 - برنامه ریزی و نظارت در راستای تسهیل حضور فراگیران
در فعالیتهای علمی- آموزشی فوق برنامه نظیر شرکت در کلاس های المپیاد علمی دانشجویان،
شرکت در سمینارهای دانشجویی و ....
بخش
دوم: امور مرتبط با اعضای هیأت علمی
1 - هدایت و نظارت بر برنامه ریزی سالیانه فعالیت های
آموزشی بخش ها.
2- ترغیب اعضای هیات علمی نسبت به طراحی و اجرای
فرآیندهای آموزشی و فعالیت های دانش پژوهی در راستای ارتقای سطح آموزش
3-
نظارت بر حضور و فعالیت اعضای هیأت علمی در بخشهای آموزشی، درمانگاه ها و
اتاق های عمل.
4-
نظارت بر ارائه گزارش کار و فعالیت آموزشی و درمانی اعضای هیأت علمی در بخش
های مختلف.
5-
نظارت و تنظیم زمانبندی نحوه شرکت در کارگاه های آموزشی.
6-
نظارت بر حسن اجرای موازین اسلامی و اخلاق حرفه ای توسط اعضای هیأت علمی.
7-
نظارت علمی بر نحوه شرکت اعضای هیات علمی در کنفرانس های علمی و آموزشی.
8- مشارکت
در نظارت بر ارزشیابی فعالیت های بخش و اعضای هیأت علمی (بخشی از آن توسط دانشجو،
کارورز و دستیار به صورت محرمانه انجام میگیرد) و ارائه ی بازخورد به مرکز مطالعات
و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه.
بخش سوم: امورمرتبط با فراگیران
1-
کنترل و نظارت بر معرفی نامه ها و ورود و خروج فراگیران.
2- هماهنگی
در نحوه تقسیم آموزش گیرندگان با معاونت آموزشی دانشکده و مدیران گروه های آموزشی
مربوطه براساس ظرفیت بخش های آموزشی بیمارستانها.
3- معرفی
آموزش گیرندگان به بخش های آموزشی بیمارستان و صدور کلیه گواهی های انجام کار در
دوره کارآموزی ، کارورزی، دستیاری و ....
4-
نظارت بر برنامه ریزی کیفی آموزش در بخش های آموزشی به صورت تئوری و عملی.
5- نظارت
و هماهنگی بر نحوه ارزشیابی و امتحان پایان دوره آموزش گیرندگان و اعلام نمرات
ارزشیابی کارآموزان و کارورزان و گواهی
کارکرد فراگیران به دانشکده مربوطه.
6-
نظارت بر اجرای برنامه ها و مقررات آموزشی در بخش ها و درمانگاه ها.
7-
برنامه ریزی و نظارت بر اجرای موازین اسلامی و اخلاق پزشکی در بخش ها.
بخش چهارم: ارتباطات
1- تشکیل و اداره ی کمیته های آموزشی بیمارستان (با
حضور ریاست بیمارستان، رؤسای بخش ها و مدیران مرتبط) ـ کمیته های دانشجوئی ـ
کارآموزی ـ کارورزی ـ دستیاری. بیمارستان با هماهنگی و نظارت مرکز EDO
2- تشکیل و اداره ی کمیته های آموزشی زیر مجموعه ی
دفتر توسعه مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه
3-
شرکت در جلسات معاونین آموزشی بیمارستان های تابعه دانشگاه در جهت هماهنگی
در امر آموزش.
4-
ارتباط و هماهنگی با سایر قسمتهای بیمارستان از قبیل دفتر پرستاری، آزمایشگاه
و ...
5-
مستند سازی فعالیتهای آموزشی بیمارستان و تهیه گزارش فعالیتهای آموزشی برای
مراجع بالاتر.
بخش پنجم : تجهیزات آموزشی
1- تنظیم
طرح های مربوط به تکنولوژی آموزشی و درخواست بودجه آنها.
2-
نظارت بر تجهیز و اداره کتابخانه بیمارستان.
3-
نظارت برتنظیم برنامه های استفاده از فضاهای آموزشی (از جمله سالن کنفرانس،
آمفی تئاتر ، کلاسهای درس، آزمایشگاه آموزشی، محیط های پراتیک و ...).
4- تجهیز
واحد سمعی و بصری، برنامه ریزی جهت به کارگیری روش ها و تکنولوژی های جدید و تهیه
وسایل کمک آموزشی جهت سالن کنفرانس و کلاسهای درس و ...
سایر موارد:
ـ انجام امور مربوطه طبق دستور مقام مافوق